Noorwegen - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Stefano Orrú - WaarBenJij.nu Noorwegen - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Stefano Orrú - WaarBenJij.nu

Noorwegen

Door: Stefano

Blijf op de hoogte en volg Stefano

04 November 2014 | Noorwegen, Oslo

Dag 1: Rond 14.00uur aangekomen in Oslo, direct het hotel opgezocht om daarna nog snel de stad te verkennen aangezien het hier al tegen 17.00uur donker is. Na een kleine drie uur door de stad gewandeld te hebben en het merendeel van de sights gezien te hebben, zoals het 'Rådhuset' (Stadhuis), 'Slottet' (Koninklijk Paleis) en de 'Gamle Aker kirke' (Aker Kerk), en na wat laatste inkopen maar weer richting het hotel.

Dag 2: Vandaag was het plan om naar Fredrikstad te gaan, ongeveer een uur met de trein vanaf Oslo. Om 11.00uur de trein gepakt en tegen de middag aangekomen in Fredrikstad, een oude vestingstad wat bekend staat om z'n fort(en). Na een tijdje door de stad gewandeld te hebben, maar nog niks tegengekomen wat ook maar lijkt op een fort, toch maar eens internet geraadpleegd en die wist mij te vertellen dat de 'Gamlebyen' (oftewel 'Oude Stad') op een eiland ligt en (te voet) alleen per boot bereikbaar is. Ik op zoek naar een haven en kwam al snel een klein veerpontje tegen wat om het kwartier de oversteek maakt naar het eiland. Eenmaal aangekomen op het eiland kreeg je direct de impressie alsof de tijd had stilgestaan en je door een stad liep zoals hij zo'n 450 jaar geleden was. Al wandelend door de oude straatjes kreeg ik het idee om ook nog 'Halden' te gaan bezoeken vandaag, er was nog tijd over voordat het donker werd, dus snel terug naar het station en richting 'Halden'. Eenmaal aangekomen in 'Halden' direct op weg naar 'Fredriksten fortress' waarvoor ik gekomen was. Het fort ligt bovenop een berg dus het was een stevige wandeling, maar eenmaal boven aangekomen leverde het wel een prachtig uitzicht over 'Halden' en omgeving.
Helaas werd het al donker, dus maar weer terug richting 'Oslo'.

Dag 3: Voor vandaag had ik het plan om naar 'Lillehammer' te gaan, een plaats die vooral bekend staat als de plek waar de kaasschaaf in 1925 is uitgevonden, maar ook een beetje vanwege het houden van de Olympische Winterspelen in 1994. Veel van die gebouwen van die Olympische tijd staan er nog en zijn ook nog in gebruik, waaronder een skischans ('Lysgårdsbakken') waarbij je, na een beklimming van 936 traptreden, een prachtig uitzicht hebt over 'Lillehammer' en omgeving. Dus na een beetje door het centrum gewandeld te hebben en uiteraard na wat stevigs gegeten te hebben voor deze "beklimming" op weg gegaan naar 'Lysgårdsbakken'. Eenmaal aangekomen bij het complex merk je pas hoe hoog zo'n skischans eigenlijk is, en met de gedachte dat ik daar bovenop moest zien te geraken deed me wel even slikken, maar na de eerste paar honderd treden valt het (nog) wel mee... eenmaal boven aangekomen, even op adem komen en werkelijk waar genieten van het uitzicht.

Dag 4: Vandaag was de dag dat ik mezelf had voorgenomen het wat rustiger aan te doen, maar er was nog een plek die ik moest bezoeken nu ik hier in Oslo ben en dat is het 'Vikingskipshuset' ('Vikingschiphuis') en het 'Norsk Folkemuseum' ('Noors Volksmuseum'), beide gelegen op het schiereiland 'Bygdøy'. Het volksmuseum is een groot openluchtmuseum met circa 155 gebouwen zoals oude huizen, kerken, en andere gebouwen van over het hele land, waaronder een staafkerk uit de 13e eeuw. Wat er in het Vikingschiphuis te vinden is zal geen verrassing zijn, inderdaad, er staan daar drie goed bewaarde, originele Vikingschepen tentoongesteld. Heel indrukwekkend dat ze met die boten die enorme afstanden hebben afgelegd, denk aan de Kaspische Zee, Middelandse Zee, maar ook het oversteken van de Atlantische Oceaan richting Groenland en Noord-Amerika.
Na daar m'n ogen hebben uitgekeken toch maar weer huiswaarts, waarbij ik tevens m'n eerste wandeling door de sneeuw maakte (er zullen er nog meer volgen). Morgen zal ik Oslo (en Noorwegen) vaarwel zeggen, want ik vertrek morgenvroeg naar Stockholm, Zweden.