Zweden - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Stefano Orrú - WaarBenJij.nu Zweden - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Stefano Orrú - WaarBenJij.nu

Zweden

Door: Stefano Orru

Blijf op de hoogte en volg Stefano

08 November 2014 | Zweden, Stockholm

Dag 5: Vroeg uit de veren, want rond 7.15uur vertrokken naar Stockholm, Zweden. Daar zo tegen 13.30uur aangekomen, verder weinig zin meer om iets te doen, dus op het gemakje wat door de stad gebanjerd en naar het hotel.

Dag 6: De stad vandaag eens goed verkend en veel plekken bezocht. Omdat het vandaag zondag is, is het een aantal keer voorgekomen dat ik bij een bezoek aan een kerk een dienst binnenliep. Normaal gesproken blijf ik dan niet al te lang hangen, maar bij eentje wel. Dat was in de 'St. Johannes Kyrkogård', was erg indrukwekkend. Daarna nog de winkelstraat bezocht en 'Gamla Stan' (Oude Binnenstad) doorgelopen, vervolgens op het gemakje weer terug naar het hotel.

Dag 7: Uppsala stond vandaag op het programma, zo'n drie kwartier met de trein vanaf Stockholm. Uiteraard de Kathedraal bezocht, behalve dat het de hoogste kerk van heel Scandinavië is verder niet heel bijzonder, aangezien er Lcd-schermen (ipv sommige glas-in-lood-ramen) en NEON-teksten hingen, neemt heel wat van de charme weg, zonde.
Op een steenworp afstand van de Kathedraal is tevens op een heuvel het 'Uppsala Castle' te vinden, waarbij je een mooi uitzicht hebt over de stad. De echte reden waarom ik naar Uppsala wilde is het oude Uppsala ('Gamla Uppsala'), de plek waar Uppsala eerst was, voordat het verhuisd werd naar de huidige locatie. Dit lag zo'n 5km buiten Uppsala, dus een klein uurtje lopen. Naarmate je steeds meer in de buurt kwam zag je de Kerk en de vele Grafheuvels al tevoorschijn komen. Eenmaal aangekomen merk je dat er weinig meer van het oude Uppsala over is (staat nu een complete nieuwbouwwijk), met uitzondering van de oude kerk (1200), een staafkerk en een aantal grafheuvels waar oude Vikingkoningen begraven liggen. Bijna niet meer voor te stellen dat dit vroeger (300-1200) hét religieuze en politieke centrum van Zweden was waar de Zweedse koningen zaten.

Dag 8: Vandaag niet het plan om veel te gaan doen, maar wel wilde ik het ' Vasa Museum' bezoeken, waar een (vrijwel) compleet Zweeds oorlogsschip (de "Vasa") tentoongesteld staat. De "Vasa" is een Zweeds oorlogsschip dat tijdens haar eerste tocht in 1628 door een constructiefout zonk, niet ver van de haven van Stockholm. Waarbij het uiteindelijk in 1961 compleet geborgen is en nu dus in volle glorie is te bezichtigen. Ik heb al heel wat musea bezocht en moet eerlijk zeggen dat dit de meest indrukwekkende, maar ook de meest complete expositie is die ik heb gezien. Vanaf de bouw tot het uiteindelijke bergen van het schip werd alles hier duidelijk uitgelegd en geen detail was vergeten. Er waren ook meerdere "overblijfselen" (geraamtes) van bemanning en andere opvarenden gevonden, die hier compleet gereconstrueerd waren en met de nodige " biografieën" van deze mensen, erg interessant. En dat je je de hele tijd nabij een enorm oorlogsschip van bijna 350 jaar oud begeeft creëert ook de nodig sfeer.

Dag 9: Niks gedaan, relaxt rondje door de stad gewandeld.
Morgen word weer een lange dag, aangezien ik dan vanuit Stockholm naar Kiruna zal vertrekken (bijna helemaal in het Noorden van Zweden). Dit is een bijna onafgebroken treinreis van zo'n 16uur. Dus vanavond vroeg onder de wol.....denk ik