Zweden - Part 2 - Reisverslag uit Kiruna, Zweden van Stefano Orrú - WaarBenJij.nu Zweden - Part 2 - Reisverslag uit Kiruna, Zweden van Stefano Orrú - WaarBenJij.nu

Zweden - Part 2

Door: Stefano Orru

Blijf op de hoogte en volg Stefano

14 November 2014 | Zweden, Kiruna

Dag 10: Voorlopig de laatste dag in Stockholm, want 's avonds zal ik met de nachttrein ("Arctic Circle Train") richting Kiruna vertrekken. Zo'n 200km boven de Poolcirkel. Deze treinreis duurde zo'n 16,5 uur, dus als voorbereiding de eerste twee seizoenen van "How I Met Your Mother" gekocht op DVD. Dat houd me wel bezig tijdens de rit, want slapen in de trein.... daar doe ik niet aan. Toen het 's ochtends licht werd zag ik dat er sneeuw lag, heel veel sneeuw. Eenmaal aangekomen in Kiruna iets voor 10.30uur zag ikop mijn telefoon dat de lokale temperatuur -20°C, dit is zo'n 30°C verschil met toen ik uit Stockholm vertrok, waar het een aangename +8°C was. Hier was ik niet echt op gekleed, dus zo snel mogelijk naar het hotel, wat tevens een Sami-cultuur-museum'pje was, daar omgekleed en al ploeterend door de sneeuw Kiruna verkend.

Dag 11: Het eigenlijke plan zou zijn om vandaag westwaarts richting Rovaniemi (Finland) te reizen, helaas kwam ik er achter dat er geen treinverbindingen zijn tussen Zweden en Finland. Hier was ik op voorbereid en dat er een eventuele busreis tussen zou zitten was ik van op de hoogte, maar dat de spoorwegen zo matig waren en er alleen een 6 uur durende busreis beschikbaar was heb ik toch even twee keer nagedacht en besloten om dit plan niet door te zetten en maar weer terug naar het Zuiden te reizen en later via Stockholm naar Helsinki te vliegen. Uiteraard ga ik niet weer 16,5uur in een nachttrein zitten, tevens zou ik dan ook veel te snel weer in Stockholm zijn, dus de "terugreis" heb ik in etappes uitgestippeld, met als eerste stop Luleå.
Een kleine stad met veel geschiedenis vanwege de grote handel in IJzererts die van Kiruna via de haven van Luleå verscheept word, dit is dan ook goed zichtbaar. Ander leuk feitje, Luleå is de eerste stad buiten de VS waar Facebook een Data-Centre heeft, wat vanaf dit jaar operationeel is. Voordat ik in Luleå aankwam eerst maar eens een hotel gezocht. Tot mijn grote verbazing was de een na goedkoopste kamer in de stad in een 4-sterren hotel ("Elite Stadshotellet Luleå"), die kans laat ik niet aan mij voorbij gaan en het is weer eens wat anders als waar ik de voorbije week zoal geslapen heb (zie hotel Kiruna bijvoorbeeld).

Dag 12: Uitchecken was om 12uur dus maar van de mogelijkheid gebruik gemaakt en eens goed uitgeslapen. Ondertussen (ja..ondertussen, helaas ben ik niet zo'n goede uitslaper) maar eens bedacht welke trein ik naar de volgende bestemming zou nemen en dat zou zijn Umeå, ik kwam uit op de trein van iets voor 12.30uur. Het is een reis van tegen de 5 uur, dus zou ik mooi rond "etenstijd" daar zijn. Helaas dachten andere mensen daar anders over en werd er om 12.00uur medegedeeld dat de trein zou komen te vervallen en in plaats daarvan bussen ingezet zouden worden. Zoals je eerder in dit verslag heb kunnen lezen ben ik geen groot fan van lange busritten, dus ik liet deze aan me voorbij gaan en nam het risico om de volgende trein om 16.30uur te nemen, dit zou betekenen dat ik tegen 21.30uur aan zou komen in Umeå en dat het dus al pikkedonker is.
Eenmaal gearriveerd in Umeå, wat boodschappen gedaan en naar het hotel gelopen. Het hotel heeft geen receptie en is inchecken d.m.v. self-service, apart concept (voor mij een primeur), maar het werkt wel prima, in ieder geval lekker vlot. Gezien ik nog niks van de stad gezien heb de volgende ochtend maar eens vroeg uit de veren en een rondje door de stad doen voordat ik naar mijn volgende bestemming afreis. Volgende bestemming zal zijn Sundsvall, maar daarover later meer.